איך למכור את העסק נכון

לצד הנסיבות הללו ישנם לעתים גם מצבים שבהם ההחלטה על מכירה היא תולדה של אילוץ: קשיים פיננסיים ותזרימיים המביאים לרצון לממש במהירות את הנכסים של העסק, שוק תחרותי הדוחק החוצה את בעלי העסק, היעדר אופק אסטרטגי או היתכנות עסקית בעתיד, ועוד.בעלים של עסק המבקש למכור מתוך החלטה מושכלת ורגועה – שלא תחת לחץ פיננסי מיידי סביר להניח שיפעל בצורה שתביא תוצאות משופרות במכירה. הנה כמה טיפים שיסייעו לכם לצלוח את המהלך המשמעותי בצורה אופטימלית.

הגדירו יעדים למכירת העסק

כמו בניהול השוטף של העסק – גם בראשיתו של תהליך המכירה יש להגדיר מראש את אסטרטגיית המכירה שתניב לכם את התוצאה הטובה ביותר. האם השיקול המרכזי הוא לוח זמנים קצר לביצוע המכירה? האם תהיו מוכנים להתפשר על תנאי העסקה ו/או המחיר כדי למכור מהר, או שתעדיפו לקבל את התמורה המקסימלית מבלי להתבונן בדאגה על לוח השנה בכל יום שעובר? לוח זמנים מתוכנן מראש יאפשר לכם, במידת הצורך, לשפץ את העסק ולהכינו בצורה הטובה ביותר לקונה הפוטנציאלי. מחירו של העסק לאחר תהליך "השבחה" שכזה יכול לעלות בהתאם, ממש בדומה למכירה של נכס למגורים.

נקודה נוספת שיש לתכנן היא דרך המכירה המועדפת: האם תרצו להיעזר בשותפים או במתווכים לצורך מכירת העסק? האם אתם מתכוונים לצאת לגמרי מהעסק, או לדלל את האחזקות שלכם באמצעות הכנסת שותפים? יש לבחון את החלופות השונות ולבחור אותן כך שיתאימו ליעדים שהגדרתם לעצמכם.

נסו להגדיר גם את סוג הלקוח המועדף עליכם בעסקת המכירה: האם תרצו משקיע מקומי או משקיע מחו"ל? האם תרצו מישהו שינהל בפועל את העסק או בעלים שהוא רק משקיע פיננסי? הגדרת הקונה האידאלי בתחילת התהליך תסייע לכם בהמשך לקבל החלטות כיצד להציג את העסק העומד למכירה, איך לפנות לרוכשים פוטנציאלים ומהם ערוצי הפרסום הטובים ביותר כדי להגיע אליהם.

קחו אנשי מקצוע לליווי מכירת העסק

התהליכים לקראת ובעת מכירת עסק מחייבים מומחיות בתחומים ספציפיים, ולכן מומלץ מאוד להיעזר באנשי מקצוע שיהיו נאמנים לאינטרס שלכם וליעדים שהגדרתם בתחילת התהליך. מהלכים כמו הערכת שווי של העסק והכנת דוחות פיננסיים מחייבים התערבות של איש מקצוע שאתם סומכים עליו – על פי רוב יהיה זה רואה חשבון, ועדיף אחד שמנוסה בתהליכים מסוג זה. בנוסף, חשוב שיהיה ליווי משפטי מקצועי לתהליך כבר משלבי המו"מ המוקדמים. חשוב לשתף גם את עורך הדין שלצדכם ביעדי התהליך, כדי שהוא יוכל לנהל את המו"מ בהתאם לתוצאות וללוחות הזמנים שקבעתם לעצמכם ו"לנטרל" מוקשים משפטיים ועסקיים. בנוסף, אנשי המקצוע יסייעו לכם להציג במלואן את החוזקות של העסק בתהליך המכירה.

הליך מכירת עסק הינו נושא רגיש במיוחד מורכב וארוך ולעיתים גם מיגע ומתיש. בהליך זה "מתפשט" בעל העסק מול הקונה וחושף את הקונה לסודות הכי כמוסים שלו

זכרו כי איש מקצוע נטול-פניות אך מחויב יסייע לכם לקבל החלטות מושכלות ושקולות במו"מ. בעלי עסקים רבים נוטים לקבל החלטות המונעות משיקולים רגשיים כלפי ה"בייבי" שלהם, ולכן אתם יכולים לראות ביועצים ששכרתם סוג של "רשת ביטחון" שתאפשר לכם להוציא את המיטב מהעסקה.העסק מצויד? אם העסק עומד למכירה עם ציוד שישרת את הבעלים החדשים להמשך הפעלתו – מומלץ להבליט זאת. ציוד מקצועי תקין הוא נכס בעל ערך כספי רב עבור הבעלים החדשים.פוטנציאל שאינו ממומש. האם יש לבית העסק רשיונות למכירת מוצרים נוספים או לתחומי פעילות שאינם מנוצלים בפועל? האם יש בבית העסק זכויות בנייה או אופציה להתרחבות? האם יש אופציה לחניה אטרקטיבית ללקוחות? יכול להיות שהבעלים החדשים יוכלו להפיק מהעסק יותר ממה שקיים כעת – וכדאי להבליט זאת. לשם כך אנחנו קיימים.

מתווך עסקים הוא צד חיצוני בעסקה, את שירותיו יכול לשכור הקונה או המוכר של העסק על מנת לייצג אותו בתהליך. מתווך עסקים מביא איתו ניסיון בסוג זה של עסקאות והוא מסוגל ללוות את העסקה מתחילתה ועד סופה. מכיוון שמדובר בגורם חיצוני אשר הוא אינו צד בעסקה מקובל לשלם לברוקר עסקים עמלות מהעסקה. בין השירותים שמבצע ברוקר עסקים ניתן למנות את השירותים הבאים, שירותים אשר רלוונטיים לקונים או למוכרים ואף לשניהם יחדיו.

ישנם מספר צעדים בהם חייב כל מתווך שמשלב בין עסקים להתמקצע בו , היכולת לשלוט על כל אחד מאותם נושאים תביא לוודאי להצלחת העסקה.

ניו הורייזן תשמח לתת לך את היעוץ והליווי הנכונים.